profile
register
facebook
youtube
twitter instagram
baneris-aix-2-5445-4514-2008.gif

Apdzīt vai neapdzīt, tāds ir jautājums

Artūrs Virbulis 12.04.2013 - 09:10 Apdzīt vai neapdzīt, tāds ir jautājums
Vēbers un Fetels uz Malaizijas lielās balvas izcīņas pjedestāla. Foto: AFP

Pēc notikumiem Malaizijas lielās balvas izcīņā, F1 pasaulē visaktuālākā tēma ir komandu lēmumi par komandas biedru savstarpēju neapdzīšanu un to ievērošanu no braucēju puses. Malaizijā bija divi spilgti piemēri - „Red Bull" pilots un čempions Sebastians Fetels, neraugoties uz komandas aizliegumu, apdzina Marku Vēberu, savukārt Niko Rosbergs godīgi noriņķoja aiz sava „Mercedes" komandas biedra Luisa Hamiltona.

Pēc šiem diviem piemēriem ir izvērtusies plaša diskusija par to, vai braucējam ir jārīkojas komandas interesēs, vai arī vienmēr jācenšas izcīnīt maksimumu, neievērojot savas komandas lēmumus. Vai braucējs pierāda savu stiprumu vai vājumu, bremzējot komandas labā? Un vai jauki braucēji tik tiešām nekļūst par čempioniem?

Komandu vadītājiem, stratēģiem un mehāniķiem pirmā formula ir komandu sports, tomēr, kad pilots stāv uz starta līnijas, viņš var paļauties tikai un vienīgi uz sevi, tādējādi kļūstot par sava ego vadītu sacīkšu mašīnu. Un kad braucēju vada ego, nevis komanda, tad starp abiem var rasties saspringtas situācijas. Kā, piemēram, „Red Bull" komandai Malaizijā.


Fetels, apdzenot Vēberu. Foto: Getty images

Interesantākais, ka Fetels Malaizijas sacensībās sākotnēji tieši pieprasīja, lai komanda liktu Vēberam viņu palaist garām, tomēr tad, kad „Red Bull" viņam atbildēja, ka viņš nedrīkstot apdzīt, Fetels to vienkārši ignorēja un dažu apļu laikā apdzina Vēberu. „Es pavēli akustiski nedzirdēju, bet es tāpat tai nebūtu sekojis, jo Vēbers arī jau vairakkārt tai nav pakļāvies," tā par strīdīgo situāciju Sebastians Fetels. Tas, ka viņš ar savu apdzīšanas manevru ir zaudējis daļu fanu simpātijas, viņu visdrīzākais neuztrauc, jo trīskārtējais čempions F1 ir, lai uzvarētu, nevis visiem izpatiktu.

Viens no Fetela manevra kaislīgākajiem aizstāvjiem ir bijušais šveiciešu F1 pilots un tagadējais TV eksperts Marks Zurers: „Diemžēl ir tā, ka jauki braucēji nekļūst par pasaules čempioniem. Vienīgais izņēmums ir Džensons Batons. Citādi visiem pārējiem ir ļoti izteikts ego, un viņi uz saviem mērķiem iet, nerēķinoties ar citiem."


Džensons Batons. Foto: Getty images

Tikko minētais „McLaren" pilots Džensons Batons atzīst, ka nav nekāds lielais komandas pavēļu fans: „Man komandu pavēles laist kādu garām vai neapdzīt nepatīk un es tām nekad neesmu piekritis. Tomēr F1 ir arī komandu sports, un, ja komanda izlemj par labu kādam no lēmumiem, tad ir jādara tas, ko komanda saka, jo tu esi viņu darbinieks un tev ir līgums par to, ka tu brauc komandas sastāvā."

Viens no pilotiem, kurš ļoti bieži ir saskāries ar komandu pavēlēm par labu sev, ir tagadējais „Ferrari" līderis Fernando Alonso. Visspilgtākais un vienlaikus negatīvākais komandu pavēļu piemērs ir 2008. gada Singapūras lielās balvas izcīņa, kurā, pateicoties „Renault" komandas biedra Nelsona Pikē juniora speciāli izraisītai avārijai un tai sekojošajai drošības auto fāzei, uzvaru izcīnīja tieši Alonso. Jāatzīmē, ka Alonso līdz šai dienai apgalvo, ka neko par speciālo avāriju neesot zinājis.

Vēl vienā zīmīga komandas pavēļu lieta, kurā arī bija iesaistīts Alonso, notika 2010. gada Vācijas lielās balvas izcīņā. Tolaik spāņu pilots startēja jau „Ferrari" sastāvā, un viņa pa priekšu braucošajam komandas biedram Felipem Masam itāļu komandas inženieri nodeva šādu informāciju: „Fernando is faster than you." Tas nozīmēja, ka Masam Alonso jālaiž garām, kas arī tika izdarīts. Šis manevrs un teksts kalpoja par to, ka komandu pavēles F1 atkal tika legalizētas, lai turpmāk nepieļautu šādu farsu.


Masa jau sen ir samierinājies ar otrā pilota lomu aiz Alonso. Foto: AFP

Cenšoties iziet no situācijas, „Red Bull" vadītājs Kristians Horners pēc sacensībām Malaizijā atzina, ka Alonso un Luiss Hamiltons Fetela situācijā būtu rīkojušies tieši tāpat, ignorējot komandu rīkojumus neapdzīt priekšā braucošo komandas biedru. Fernando Alonso gan iebilst: „Es līdz šim neesmu bijis šādā situācijā, bet es domāju, ka es savu pozīciju būtu turējis (red.piez. t.i. neapdzinis priekšā braucošo komandas biedru). Galu galā algu tev maksā komanda, tādēļ tev vairāk vai mazāk jādara tas, ko komanda no tevis pieprasa."

Kāds ir šīs Malaizijas epopejas sausais atlikums? Tāds, ka „Red Bull" īpašnieks Dītrihs Matešics ir aizliedzis turpmāk pielietot komandu pavēles, kas attiecas uz braucēju pozīciju saglabāšanu vai garām palaišanu. Tas, protams, „Red Bull" komandai dos papildu simpātijas pie faniem, tomēr cīņā par čempiona titulu šis lēmums var beigās izrādīties arī nepareizs. Šajā nedēļas nogalē jau priekšā Ķīnas lielās balvas izcīņa, kurā būs interesanti vērot, vai Vēbers ar Fetelu trasē atkal tiksies un kāds šoreiz būs iznākums.
Komentāri
Pašlaik komentāru nav!
Autorizējies vai reģistrējies, lai komentētu
Partneri:
aix-copy-2837-1940.png motul-partner-3110.png nrs-4325.png batcc-0816.png ar-4809.png vagi-2128.png srt-5914.png bmp2-1740.png