Foto: Batcc.eu
2018. gada sezonā lietuviešu Skuba Racing Team debitēja Baltijas 4 stundu izturības čempionāta sacensībās ar savu iespaidīgo BMW M3 BigDaddy V8 automašīnu. Komanda visos posmos bija starp ātrākajām, tomēr no godalgotām vietām to atturēja tehniskas problēmas, izņemot Riga Summer Race sacensības, kur Skuba Racing Team izcīnīja skaistu uzvaru un kļuva par Ziemeļeiropas čempionāta absolūtajiem uzvarētājiem. Diemžēl sezona noslēdzās ar iespaidīgu avāriju Pērnavas trasē, kur praktiski tika iznīcināts viens no Baltijā ātrākajiem izturības automobiļiem.
Komandas vadītājs Tadas Ivanauskas intervijā atklāj interesantus faktus par aizvadīto sezonu un to, ko nozīmē būt izturības sacensību komandas vadītājam.
Kā tu aprakstītu 2018. gada sezonu? Bija tehniskas problēmas pirmajos posmos un spoža uzvara augustā. Bet Pērnavu (komandas auto piedzīvoja vairākus kūleņus) pat negribas pieminēt..
Amerikāņu kalniņi laikam būtu labākā frāze, ko varētu lietot.
Vai esat sapratuši, kas bija par iemeslu avārijai Pērnavā? Cik nopietni cieta auto?
Salūza priekšējā amortizatora šarnīrs, pārējo lieliski varēja redzēt TV tiešraidē... Bojājumus varētu aprakstīt tā, ka ir diezgan minimāla iespēja, ka automobili vēl kādreiz redzēsim sacīkšu trasē.
Kas komandai jāizdara, lai uzvarētu izturības sacensībās?
Mūsu gatavošanās Baltijas izturības čempionātam sākās 2017. gada novembrī. Inženiera risinājumi un automašīnas būvniecība līdz pilnvērtīgam rezultātam bija trīs gadi. Tas bija milzīgs darba apjoms. Visa sirds un dvēsele tika ielikta šajā projektā. Katrs komandas dalībnieks ir atslēgas cilvēks, lai komanda sasniegtu uzvaru.
Tadas Ivanauskas, foto: batcc.eu
Esam dzirdējuši runas, ka izturības sacensības ir garlaicīgas, tā kā ir salīdzinoši maz bampers bamperā cīņas trasē. Kāda būtu tava atbilde šīm runām?
Blablabla. Šosejas izturības sacensības ar katru gadu attīstas pasaulē arvien vairāk, jo tās ir aizraujošas un ir nepieciešams liels darbs no katra komandas locekļa, lai sasniegtu rezultātu, sākot ar mehāniķi, kas maina riepas, un beidzot ar pilotu. Izturības sacensībām nepieciešama liela sagatavošanās un dažādas prasmes - ātra lēmumu pieņemšana, labas stratēģa īpašības un spēja adaptēties situācijai trasē, utt. Absolūti nepiekrītu šim apgalvojumam, ka izturības sacensības ir garlaicīgas. To noteikti saka kāds, kurš ir amatieris motoru sportā.
Vai tev ir bijuši mirkļi, kad vēlētos ieņemt pilota vietu automašīnā?
Nekad neemsu vēlējies sēdēt pie stūres, jo katram komandas dalībniekam ir jādara savs darbs, lai sasniegtu uzvaru. Esmu vairāk nekā pārliecināts, ka mani piloti ir daudz labāki par mani, savukārt man ir citas spējas (smejas).
2018. gada sezonā Baltijas izturības čempionātā startēja 26 komandas no 4 valstīm. Foto: batcc.eu
Pastāsti vairak par saviem pilotiem Džiugas Tovilavičius un Karoli Šikšneli. Kā tu viņus raksturotu kā sacīkšu pilotus un ko viņi dara ārpus sacensību laika?
Džiugas ir mans kolēģis Racetech komandā, viņš ir iesaistīts vairākās mūsu aktivitātēs - dažādu sacīkšu automašīnu detaļu izstrādē un ražošanā. Karolis Šikšnelis ir UAB I-Service uzņēmuma vadītājs un Lietuvas kartinga federācijas prezidents. Viņi ir jauki un atvērti cilvēki, mani draugi, patiesi komandas cilvēki un ļoti labi piloti.
BMW M3 BigDaddy bija apbrīnojams auto, bet šķiet, ka jums ir jau citi plāni par 2019. gadu? Vai redzēsim Skuba Racing Team Ziemeļeiropas čempionātā?
BigDaddy ir/bija labākais un ātrākais auto Baltijas valstīs, par to šaubu nav. Īsts inženieru mākslas darbs un piemērs, ka ja iegulda visus pūliņus, tad tiešām lieliskas lietas sanāk. Ir dažādi plāni, bet nekā konkrēta vēl, tā kā neko daudz pateikt nevarēšu. Iespējams, ka mūsu komandā būs vairāk par vienu automobili, kā arī domājam par dalību bampers bamperā jeb sprinta sacensībās. Liela iespējamība, ka tas būs ar TCR automašīnām.
Viens no Baltijā ātrākajiem izturības auto. Foto: batcc.eu
Kāpēc TCR automašīnas ir tik populāras viscaur pasaulē? Arī Baltijā to skaits strauji pieaug. Turklāt nākamgad redzēsim dalībniekus ne tikai no Baltijas, bet arī no Somijas un Krievijas.
Tas ir vienkāršs, izmaksu ziņā draudzīgs veids, kā izbaudīt augstākā līmeņa šosejas sacensību prieku. Tā ir rūpnīcas inženieru ļoti labi būvēta mašīna, kas ir ārkārtīgi ātra trasē. Bet, manuprāt, visstiprākais arguments ir tas, ka viscaur pasaulē darbojas un rūpīgi tiek kontrolēts veiktspējas balanss - tiek reglamentāte konkrētā modeļa jauda, klīrenss, svars, kas pilotiem rada vienādus apstākļus trasē un tiešām ciešu cīņu trasē.
Vadītāja darbs ietver arī sarežģītu datu analīzi. Foto no privātā arhīva
Jums ir ļoti profesionāla komanda, kas izmanto jaunākās tehnoloģijas, lai regulētu automašīnu. Vai vari atklāt noslēpumu, kā jūs šos datus izmantojat, lai maksimāli izmantotu auto iespējas, piemēram, Biķernieku trasē?
Uh, es īsas atbildes vietā varētu sarakstīt grāmatu. Datu ieguve un analīze ir absolūta nepieciešamība jebkurā autošosejas disciplīnā, it īpaši izturības sacensībās. Tā ne tikai ļauj pareizi noregulēt automašīnu konkrētai trasei, bet arī pilotiem uzlabot savu sniegumu. Piemēram, mums ir infrasarkanais riepu temperatūras sensors, kas mēra riepas temperatūru trīs dažādās vietās (sānos un vidū). Analizējot šo informāciju, salīdzinot temperatūras atšķirības, ļauj mums saprast vai savērsums/sagāzums ir pareizs vai arī to nepieciešams pieregulēt. Kad trasē automašīna atrodas stundām ilgi nevis tikai pāris desmitus minūšu, riepu stāvoklis var būt izšķirošs ne tikai rezultātam finišā, bet arī komandas budžetam.
Tāpat piloti salīdzina savus laika apļus, datu analīze acumirklī ļauj parādīt, kur konkrētais pilots iegūst vai zaudē laiku trasē, kur izmanto augstāku vai zemāku pārnesumu, bremzēšanas punkts ir par agru vai par vēlu, ātrums līkuma viduspunktā, visu var analizēt un uzlabot nākamajā reizē trasē. Datu analīze ir milzīgs avots, kas sekmē rezultātu, tajā pašā laikā gan ir nepieciešamas prasmes, lai šo informāciju izmantotu pareizi un veiktu nepieciešamās darbības. Mums ir paveicies, ka mums no Xtra Motorsport vienības ir mūsu draugs un inženieris Andrius Kontrimas, ko es draudzīgi sauktu par datu frīku. Ja godīgi, tieši cilvēku resursu ierobežojuma dēļ mūsu datu analīze ir pats pamatlīmenis, ja salīdzinām ar Le Mans sacensībām vai Formula 1. Ja esi sācis šo procesu, tu vairs nevari apstāties, jo ieguvumi ir acīmredzami un momentāli.
Tāpat piloti salīdzina savus laika apļus, datu analīze acumirklī ļauj parādīt, kur konkrētais pilots iegūst vai zaudē laiku trasē, kur izmanto augstāku vai zemāku pārnesumu, bremzēšanas punkts ir par agru vai par vēlu, ātrums līkuma viduspunktā, visu var analizēt un uzlabot nākamajā reizē trasē. Datu analīze ir milzīgs avots, kas sekmē rezultātu, tajā pašā laikā gan ir nepieciešamas prasmes, lai šo informāciju izmantotu pareizi un veiktu nepieciešamās darbības. Mums ir paveicies, ka mums no Xtra Motorsport vienības ir mūsu draugs un inženieris Andrius Kontrimas, ko es draudzīgi sauktu par datu frīku. Ja godīgi, tieši cilvēku resursu ierobežojuma dēļ mūsu datu analīze ir pats pamatlīmenis, ja salīdzinām ar Le Mans sacensībām vai Formula 1. Ja esi sācis šo procesu, tu vairs nevari apstāties, jo ieguvumi ir acīmredzami un momentāli.
Kā autošosejas sacīkšu komandas svin uzvara
Komandas iespaidīgā avārija sezonas noslēguma posmā Pērnavā: