Foto no sportistes personīgā arhīva
Pirms neilga laika līdz portālam Go4speed nonāca informācija, ka Latvijas autokrosa braucēja Liene Ozoliņa nolēmusi pārdot B600 klases bagiju un ''VW Golf I'' krosa automašīnu, lai par iegūtajiem līdzekļiem varētu īstenot savu nākamo sapni - piedalīties Latvijas drifta sacensībās. Lai noskaidrotu iemeslus, kāpēc Liene nolēmusi pamest autokrosu un pievienoties driftam, portāls Lieni aicināja uz nelielu sarunu.
Pastāsti lūdzu, kā tu nokļuvi autosportā?
Viss sākās tā, ka 2005. gadā sāku braukt ar ''VW Golf I''. Pirms tam ar to mašīnu brauca brālis, taču, kad viņš beidza braukt, nolēmu pamēģināt pati, jo tajā visā biju iekšā jau no bērnības. Parunāju ar vecākiem, un tā tas viss arī sākās. Sāku braukt Latvijas čempionātā.
Ir tik daudz citu iespēju, kur trenēties un ar ko nodarboties. Kāpēc tava izvēle krita tieši uz autosportu?
Mani tehnika vienmēr ir interesējusi. Jau no bērnības uz sacensībām braukāju līdzi brālim. Viss pagriezās tā, ka arī man bija jābrauc. Jāsaka, ka mani vairāk interesēja individuālie sporta veidi, nevis komandas. Tagad jau jāsaka, ka autosports man jau ir kā dzīvesveids. Katru dienu domājam, strādājam pie līdzekļu piesaistīšanas, pie tehnikas. Nevaru vairs bez autosporta (smejas).
Cik ilgi brauci ar šo mašīnu?
Nobraucu līdz 2008. gadam. Tad divas sezonas paņēmu pārtraukumu. Tajā laikā, konsultējoties ar ģimeni un saviem domubiedriem, nolēmu, ka jāpamēģina kaut kas jauns, tāpēc nolēmu pievērsties B600 bagijiem. Ļoti iepatikās šī disciplīna - lieli ātrumi, azarts, sānslīdes.
Lienes pirmā automašīna autokrosā. Foto: Gints Bērziņš/Go4speed
Kādi bija rezultāti ar bagijiem?
Pagājušajā sezonā man ļoti labi veicās. Atsevišķos posmos izdevās nobraukt labi, bet pēdējā posmā Bauskā izdevās uzrādīt ļoti labu rezultātu - no 11 sportistiem paliku ceturtajā vietā.
Kas, tavuprāt, tev pietrūka, lai tu autokrosā varētu cīnīties par augstākām vietām?
Domāju, ka līdzekļi un treniņi. Tas viss ir saistīts - ir nauda, ir laba mašīna, rezerves daļas un pats galvenais - treniņi, bez kuriem labus rezultātus nevar sasniegt.
Ja mašīnai vai bagijam kaut kas saplīst, tu uzreiz vari pateikt, kas par vainu?
Protams, braucot jūtu, ja kaut kas nav kārtībā. Par to tad arī ziņoju mehāniķiem, kuri tālāk risina šo defektu. Gribot vai negribot, bet man ir jāpārzina mašīna. Var teikt, ka esmu lietas kursā, bet pati gan neko neskrūvēju.
Cik viegli vai grūti meitenei ir braukt autokrosā?
Ir gan plusi, gan mīnusi. Pie plusiem varētu minēt to, ka tiek pievērsta lielāka uzmanība. Gan sacensībās, gan pēc tām visi grib nākt parunāties. Vismaz man sanāca ar trases saimniekiem sarunāt, lai viņi atļauj man aizvadīt treniņus, kamēr citiem varbūt tie ir liegti. Taču trasē plusi beidzās - tur visi esam vienādi un cīnāmies vienādos apstākļos. Tev var iedot kārtīgi sānos un aizbraukt tālāk, it kā nekas nebūtu bijis.
Liene pie bagija stūres. Foto: Aigars Tīdmanis/ Go4speed
Šobrīd zināms, ka tu esi izlikusi pārdošanā savu autokrosa mašīnu un B6000 bagiju, lai jau šogad startētu jaunā disciplīnā - driftā. Kāpēc tā? Neredzēji vairs izaugsmes iespējas autokrosā, vai arī gribējās izmēģināt sevi jaunā vidē?
Braucot ar B600 bagiju, sapratu, ka ar aizmugures piedziņu braukšana ir daudz interesantāka. Drifts mani interesēja jau vairākus gadus, tāpēc, manuprāt, šis bija īstais laiks, lai tam pievērstos. Gribas izmēģināt kaut ko jaunu, izjust, kādas ir īstas sānslīdes un kā tas viss strādā.
Varbūt pēc pāris gadiem mēs tevi redzēsim kartinga, dragreisa vai šosejas sacensībās?
Kaut ko tādu šobrīd es nepieļauju, lai arī dažreiz treniņa nolūkos ar kartingu pabraucu. Esmu domājusi par ralliju, taču līdz tam man vēl tāls ceļš ejams (smejas).
Ko tu varētu ieteikt citām meitenēm, kuras arī varbūt domā kādreiz pievērsties autosportam. Ir jēga ar to ķēpāties?
Protams, ka ir. Tur ir tāds adrenalīns. Galvenais darīt to, ko sirds saka. Ja patīk, tad tikai uz priekšu. Es uz to visu skatos ļoti pozitīvi.
Driftā bez treniņiem neiztikt. Kā būs tev? Pati trenēsies vai jau esi atradusi, kurš tevi skolos?
Mazliet draudzējos ar Gati Lapānu un viņa komandu, kura man arī palīdzēs gan ar padomu, gan ar treniņiem. Tagad viss atkarīgs no manis, cik daudz gribēšu strādāt un mācīties, taču šobrīd es to ļoti gribu darīt. Gribu iemācīties kaut ko jaunu - ne tikai pabraukāties, bet gan pacīnīties par labām vietām. Šeit būs daudz jātrenējas.
Foto: R.Stīrijs
Vai tu pazīsti Kristīni Staņeviču jeb autosportā dēvēto Kristenu, kura ir ļoti pazīstama un laba driftere? Varbūt tev viņai būtu jāprasa padoms?
Es viņu zinu kā sportisti, bet kā cilvēku - nepazīstu. Iespējams, šogad tiksimies trasē. Tāpat ceru, ka sanāks paspēkoties ar citām daiļā dzimuma pārstāvēm. Līdz šim maz sanācis sacensties ar meitenēm, kas ir visai loģiski (smejas).
Vai ir zināms, ar kādu mašīnu startēsi driftā?
Braukšu ar BMW, bet precīzākus parametrus šobrīd nosaukt nevaru, jo viss vēl var mainīties.
Kas, tavuprāt, varētu būt līdzīgs autokrosam un driftam?
Personīgi es uzskatu, ka bagijs ir diezgan līdzīgs driftam, jo abām mašīnām ir aizmugures piedziņa. Braucot ar B600 bagiju, ļoti daudz līkumos sanāca driftēt. Ja to darīju pa granti, tad tagad tas pats būs jādara pa asfaltu. Ceru, ka ātri spēšu aprast.
Kādas tagad varētu būt lielākās grūtības, pārejot uz driftu?
Man nav bijusi liela pieredze uz asfalta, tāpēc noteikti būs jāpierod pie saķeres uz tāda seguma. Šķērsām uz asfalta esmu braukusi ļoti maz, tāpēc tas varētu būt ļoti interesanti (smejas).
Runājot par naudas lietām. Ar kādām izmaksām jārēķinās, lai startētu autokrosā?
Grūti pateikt precīzas summas, jo katram tās ir savādākas. Teikšu, cik apmēram mums tas maksā. Ja ir iegādāts lietots bagijs (jauns bagijs maksā zem 10 000 latu), tad uz sezonu jārēķinās ar apmēram 3 000 latiem (riepas, diski, ķēdes, eļļas, licences, dalība, degviela u.t.t.). Protams, ja bagijs biežāk lūzt un gribas uz katru posmu braukt ar jaunām riepām, amortizatoriem, tad summa pieaugs. Ja bagijs kalpos lieliski un remontdarbi nebūs nepieciešami, tad tā summa, protams, samazināsies.
Ja mēs paskatāmies autokrosā, tad tur tās summas ir lielākas. Jāsaka tā, ka autokrosā pārsvarā uzvar tie, kuriem vairāk līdzekļu, jo tad viņi mašīnu var visu laiku uzlabot un pirkt visu labāko. Taču, braucot ar bagijiem, visiem tehniskie noteikumi ir vienādi un bagiji iet vienādi. Mēs neko kardināli nevaram mainīt, tāpēc bagijos praktiski visu nosaka tikai meistarība, nevis tehnika.
Foto: Gints Bērziņš/Go4speed
Cik maksā lietots bagijs?
Labs lietots bagijs, ko arī šobrīd pārdodam, maksā ap 6 000 latiem.
Kurš ir tavs elks autosportā?
Man ļoti patīk gan kā cilvēks, gan arī kā pilots - Andris Dambis. Tāpat interesants cilvēks ir Jānis Boks. B600 klasē visi man ir draugi, tāpēc nevaru izdalīt tā dažus sportistus.
Kādi ir tavi mērķi šai sezonai?
Vispirms kārtīgi būs jāpastrādā treniņos un tad jau skatīsimies, kā ies sacensībās. Lai varētu stādīt visaugstākos mērķus, nepieciešami atbalstītāji. Šobrīd paralēli treniņiem cītīgi strādājam pie sponsoriem un atbalstītājiem, jo bez viņu atbalsta būs ļoti grūti. Taču, kā jau jebkuram sportistam, man gribas cīnīties par goda pjedestālu. Savādāk jau nevar (smejas).
Ko tu gribētu sasniegt savā autosporta karjerā?
Gribētu nobraukt dažus drifta posmus ārpus Latvijas. Par tālākiem mērķiem runāsim citreiz (smejas).