profile
register
facebook
youtube
twitter instagram
baneris-aluksne-4458.jpg
baneris-aix-2-5445-4514-2008.gif

Uldis Galdiņš - amatierisma jēga

go4speed 20.03.2012 - 21:40 Uldis Galdiņš - amatierisma jēga
Uldis Galdiņš, Kartinga attīstības centrs. Foto: Aigars Tīdmanis/Go4speed

Nesen aizdomājos kāds vispār no īres kartinga ir labums indivīdam un sabiedrībai. Vai tas varētu būt izklaides veids, kas rada prieku un iespēju sevi apliecināt tikai pašam braucējam, vai tomēr tam ir arī kāda pievienota vērtība sabiedrības kontekstā?

Īres kartings ar katru gadu kļūst arvien populārāks un to pat autosporta speciālisti vairs neuztver ar smīnu sak' „kas tad tas par autosportu?", kā tas nereti bija dzirdams vēl pirms gadiem pieciem.

Kas tad ir īres kartings? Vienkāršoti - tas ir neliels automobilis ar četriem riteņiem, diviem pedāļiem, stūri un iekšdedzes dzinēju, kura jauda atkarībā no modeļa svārstās no 6 līdz 13 zirgspēkiem. Īres kartings ir rūpnieciski ražots un pielāgots, lai ar to droši varētu braukt arī cilvēki bez iepriekšējas pieredzes autosportā. Salīdzinot ar sporta kartingu tas ir lēnāks, mazāk dinamisks, ar jaudīgu drošības aprīkojumu un veidots tā, lai būtu izturīgs sadursmēs un spētu paciest arī nesaudzīgu braukšanas stilu.

Arī īres kartinga kā aktīvās motorizētās atpūtas būtība ir pavisam vienkārša un lēta - brauciens, kas parasti ir 10 minūtes, maksā 7-8 latus, cenā ietilpst viss nepieciešamais -kombinezons, ķivere, cimdi un, protams, pati tehnika. Viss ir ļoti vienkārši - ierodies un brauc.

Man ir grūti spriest objektīvi un nevaru apgalvot kaut ko citu kā vien to, ka no īres kartinga ir daudz labuma. Bet tam ir savi argumenti. Individuālā līmenī īres kartings ir pavēris vārtus uz vismaz kaut kādu autosprtiskas izpausmes formu ļoti lielai sabiedrības daļai. Autosports jebkurā citā veidā ir nesalīdzināmi dārgāks, prasa daudz laika, enerģijas un zināšanu, bet cilvēku, kam ir pietiekami liela vēlme un ambīcijas to visu darīt, uz visa sabiedrības fona ir relatīvi maz. Nereti tieši īres kartings ir pirmais pamudinājums nodarboties ar autosportu nopietnāk un bez tā diez vai cilvēks saņemtos iet profesionālāku ceļu. Īres kartings ir ļoti lēts un demokrātisks, tas veicina socializēšanos, dažādos pasākumos satiekas cilvēki, kuriem nereti izrādās ir vairak kopīgu interešu nekā tikai kartings. Nav mazsvarīgi arī tas, ka cilvēkiem parādās alternatīvs veids kā aizpildīt brīvo laiku, tas kļūst par jaunu hobiju, kas, iespējams, reizēm aizvieto iknedēļas klubu tūres. Īres kartings ir arī ļoti egalitārs pasākums, kas bez maz ir neiespējamā misija autosportā - vienīgais, kad var nojaust cilvēku turības līmeņa atšķirību ir tad, kad viņi pēc sacīkstēm kāpj savā automobīlī - trasē un blakus tai visi ir vienādi un visiem ir vienādas iespējas. Un visbeidzot - īres kartings ir veids kā droši un lēti apmierināt savu vajadzību „pamērīties" ar citiem, lai tas nav jādara uz ielas, un būtiski uzlabot savas autovadītāja prasmes, kļūstot par drošāku satiksmes dalībnieku uz koplietošanas ceļiem.

Nu jau lielu popularitāti ieguvušais īres kartingu turnīrs "Opnekart". Kandavas kartinga trase. Foto: Aigars Tīdmanis/Go4speed

Attiecīgi sabiedrība iegūst vēl vienu veidu kā cilvēkiem sevi apliecināt, piepildīt savas vajadzības. Īres kartings ir viens no tiem efektīvajiem veidiem kā samazināt cilvēku vēlmi „samērīties" uz koplietošanas ceļiem - sacensību gars un adrenalīns pavisam elementāri ir atstājams kartinga trasēs. Šķiet arī apgalvojumam, ka jebkurš cilvēks, kurš vismaz kaut kādā veidā nodarbojas ar autosportu, ir daudz drošāks autovadītājs uz koplietošanas ceļiem, nebūs daudz pretinieku - pārgalvība un nepietiekamas iemaņas ir daudzu avāriju cēlonis. Vienīgais mīnuss īres kartingam tāpat kā praktiski visam autosportam ir CO2 izmeši, taču nav jau tālu arī elektrokartingu ēra.

Patīkami, ka Latvijā iespējas nodarboties ar īres kartingu nav sliktākas, bet iespējams pat ir nedaudz labākas nekā kaimiņos. Šajā ziņā mēs neatpaliekam, neskatoties pat uz to, ka no īres kartinga aprites šobrīd ir izkritis tā kvalitātes flagmanis - Kandavas kartodroms. Mums vēl paliek Sporta komplekss „333" pie Rīgas apvedceļa, „Ātruma Cilts" kartinga halle blakus Biķernieku trasei, „OpenkartCity" kartinga halle Preses namā, „GoPlanet" Purvciemā. Vēl joprojām darbojas arī Cēsu kartinga halle. Sacensību rīkošanā tradicionāli aktīvi ir autoklubi, bet tie, kam gribas izmēģināt savas patiesās spējas, savas durvis plaši atvērusi amatieru kustība „Openkart".

Secinājums ir tikai viens - īres kartings ir kaut kas labs, gan individuālā, gan sabiedrības līmenī, tas attīstās un ieņem arvien stabilāku vietu kā jaudīga izklaides un nodarbošanās forma simtiem un tūkstošiem cilvēku.

 
Kartinga halles un trases Latvijā:

Sporta komplekss „333" - www.333.lv

„Ātruma Cilts" kartinga halle - www.kartinghalle.lv

„OpenkartCity" kartinga halle - www.openkartcity.lv

„GoPlanet" izklaides kompleksa kartinga trase - www.goplanet.lv

Cēsu kartinga halle - www.cesukartings.lv


Sacensības

Amatieru kartinga kustība „Openkart" - www.openkart.lv

„Uzņēmumu kauss" - uldis@openkart.lv

Amatieru kauss "Ar mani atkal runā kaijas" vairāk informācijas ŠEIT

 
Citviet Baltijā

Triobet kardikeskus Tallinā - www.hobikart.ee

FK Keskus un Viimsi sisekardirada Tallinā - www.fkkeskus.ee

Plytine kartodromas Viļņā - www.kartodromas.lt

Komentāri
Pašlaik komentāru nav!
Autorizējies vai reģistrējies, lai komentētu
Partneri:
aix-copy-2837-1940.png motul-partner-3110.png nrs-4325.png batcc-0816.png ar-4809.png vagi-2128.png srt-5914.png bmp2-1740.png