profile
register
facebook
youtube
twitter instagram
baneris-aix-2-5445-4514-2008.gif

Andris Vanags: Bezceļu braukšana

Go4speed 20.03.2011 - 19:02 Andris Vanags: Bezceļu braukšana
Andris Vanags (4x4klubs.lv)  

Latvija ir viena no valstīm, kurās cilvēkiem ir atļauts iebraukt mežā, purvā vai citā jaukā vietā ar savu apvidus automašīnu (atšķirībā no citām tuvējām valstīm), lai noskaidrotu dažās vienkāršas patiesības - ko es varu, ko var mans auto, cik ilgi mēs abi to varēsim un kāpēc vispār tā ir jādara!?

Auto braukšana un auto sports pie mums ir gana populāra nodarbe, un izņēmums nav arī bezceļa braukšana. Latvietim "praktiskajam", kā zināms, vienmēr ir patikušas lielas un dārgas automašīnas, tai skaitā arī džipi, taču ir neliela cilvēku daļa, kas apvidus auto sniegtās iespējas izmanto pilnībā. Visbiežāk redzam spīdīgus, jaunus, tīrus apvidniekus, vizināmies pa pilsētas ielām, bet tikai retais šāda auto īpašnieks apzinās, ko patiesībā tas auto var "dabūt gatavu"! Ne velti visu riteņu piedziņas automašīnas sauc par apvidus auto, jo tie ir paredzēti un piemēroti braukšanai ne tikai pa ceļu, bet arī pa apvidu bez ceļa, tā klasiskajā izpratnē.

Vietu, kur nav ceļš Latvijā ir pietiekami daudz. Tāpat daudz ir auto īpašnieku, kuri labprāt pamēģinātu, kur mans auto var izbraukt! Pastāv uzskats, ka braukt ar džipu ir dārgi. Protams, patiesība - taču katram jāizvērtē kādam mērķim džips ir vajadzīgs.

Lai brauktu labā līmenī Latvijas Trofi reidu čempionātā (bezceļu sacensībās), saprotams, ka ir jāiegulda pamatīgi līdzekļi gan tehnikā, gan treniņos. Bet prieku no bezceļu braukšanas var gūt arī ar pavisam vienkāršu un nesagatavotu ielas džipu - galvenais jāizvēlas piemērotas braukšanas vietas. Tikpat aizraujošs var būt brauciens ar dažus simtus latu vērtu „bobiku" pa meža celiņiem, īpaši pavasarī, kad pēc ziemas lielajiem sniegiem katrs meža celiņš ir pilns ar ūdeni un dubļiem. Lai uzsāktu braukt ar džipu, milzīgi finansiāli ieguldījumi nav vajadzīgi, vismaz sākumā, lai saprastu patīk vai ne.

Viens no labākajiem bezceļniekiem ir un paliek lielās kaimiņvalsts ražotais UAZ ("bobiks"). Tādu aparātu, kas rūc un brauc, var iegādāties par 300 līdz 600 latiem. Tāpat pastāv dažādu citu ražotāju automašīnas, piemēram, Nissan Patrol, Jeep Chereokee, Mitsubishi Pajero, kas cenas ziņā ir tikai nedaudz dārgākas. Kad auto iegādāts, atliek savākt labu kompāniju, nepieciešamo aprīkojumu un dubļos iekšā! Pirmajiem izbraucieniem ar aprīkojuma iegādi nevajadzētu aizrauties. Kā minimālo programmu var minēt - lāpstu, kārtīgu vilkšanas striķi un stūmēju brigādi (var noderēt

kāda sagatavota džipa īpašnieka telefona numurs). Tālāk jau var domāt par lielām dubļu riepām, vinčām, štropēm, laipām un citām labām lietām. Ja gribas braukt sacensību režīmā un sacensties ar citiem, jāmeklē organizācijas, kas rīko bezceļu sacensības. Piemēram, paralēli Latvijas Trofi reidu čempionātam notiek "Dubļu Ērgļa" kausa izcīņa. Šeit visdažādākie apvidus auto sacenšas slēgtā trasē. Dalības maksa ir simboliska, auto tehniskais stāvoklis var būt dažāds.

Vislabāk šādas izklaides ar savu apvidus auto veikt vairākiem auto kopā vai arī pieredzējušu organizatoru pavadībā. Ir vairākas organizācijas, kas regulāri organizē pasākumus gan sagatavotiem bezceļu auto, gan ielas džipiem (piemēram, www.4x4klubs.lv). Pasākumos ceļi ir pārbaudīti un izvēlēti tā, lai būtu atbilstoši ielas mašīnu spējām. Pie mums gan ir atļauts braukt pa Latvijas Valsts Mežu īpašumā esošajiem mežu ceļiem, taču braukšanas kultūra ir jāievēro arī uz meža ceļa. Organizētos izklaides braucienos maršruti vienmēr ir jāsaskaņo ar atbildīgajām institūcijām - zemju īpašniekiem, pašvaldībām, mednieku kolektīviem un citām iestādēm.

Viens no labākajiem veidiem kā iepazīt, kas ir bezceļš, offroad un trofi reids, ir aizbraukt paskatīties kādas no sacensībām, kas pie mums regulāri notiek. Parasti organizatori ir padomājuši arī par skatītājiem un sagatavojuši kādu speciālo posmu labi pārskatāmās un viegli pieejamās vietās.
Komentāri
Pašlaik komentāru nav!
Autorizējies vai reģistrējies, lai komentētu
Partneri:
aix-copy-2837-1940.png motul-partner-3110.png nrs-4325.png batcc-0816.png ar-4809.png vagi-2128.png srt-5914.png bmp2-1740.png