Foto: Aigars Tīdmanis/Go4speed
Maija beigās Latvijā debitēs jauna amatieru autosporta disciplīna - Tautas rallijs. Jau tagad tas tiek plaši apspriests, tādēļ Go4speed satikās ar Tautas rallija tēvu un organizatoru Eduardu Kalvi, lai no viņa uzzinātu visu par jauno pasākumu.
Kad un kādēļ radās doma, ka nepieciešams šāds pasākums?
Doma radās jau pagājušā gada pavasarī. Vasarā aktīvi pie tā sāku strādāt un bija jau doma rudenī palaist pirmo posmu, lai saprastu kāda ir potenciālo dalībnieku interese. Bet dažādi šķēršļi neļāva to realizēt. Šobrīd atskatoties jāsaka, ka labi, ka tā, jo tas pasākums, kas šobrīd ir plānots, ir daudz labāks, kā tas, kas būtu sanācis.
Pastāsti pāris teikumos par pasākuma formātu.
Pasākuma formāts ir ļoti vienkāršs. Jebkurš, kam ir autovadītāja apliecība var nākt ar savu ielas auto un piedalīties. Vajadzīgs ir stūrmanis, stūrmanim vadītāja apliecībai nav jābūt un ir vajadzīgas galvas aizsargķiveres. Viņām nav jābūt ar homoligāciju, līdz ar to draugu, radu, paziņu vidū noteikti tādas varēs atrast un aizņemties, kas nozīmē, ka nav nekas papildus jāpērk. Sacensības notiks pa koplietošanas ceļiem, ātrumposmi uz sacensību laiku būs slēgti kopējai satiksmei. Ātrumi, protams, būs samazināti un 200 km/h attīstīt nevarēs. Pirmajā posmā ātrumposmos plānoti 20 km, ar pārbraucieniem kopā 150 km.
Kāds būs klašu sadalījums?
Klašu sadalījums pirmajā sezonā ir plānots ļoti vienkāršs - priekšpiedziņas auto ar dzinēja tilpumu līdz 1,8 litriem un virs 1,8 litriem, aizmugures piedziņas auto un pilnpiedziņas auto. Ja vajadzēs, dalīsim šaurāk.
Kas jaunam dalībniekam nepieciešams, lai startētu?
Automašīna ar tehnisko apskati, stūrmanis un ķiveres.
Foto: Aigars Tīdmanis/Go4speed
Ja cilvēkam nav bijusi saskarsme ar autosportu un viņš nolemj startēt, kā viņš sacensībām var speciāli sagatavoties vai patrenēties?
Rallija mājaslapā www.tautasrallijs.lv ir sadaļa BUJ jeb „Biežāk uzdotie jautājumi", un tur ir publicēt rallija gids vai sagatavošanas skola. Tur ir ieskats teorijā, dažādi termini, arī leģendas paraugs, līdz ar to iepazīstoties ar mājaslapu vajadzētu rasties priekšstatam, kas tur notiks. Nekā speciāli sagatavoties nevajag, mašīna nav jāpārbūvē, vajag vienkārši pirmo reizi atbraukt, apskatīties un saprast, vai tas ir priekš tevis, vai nē.
Pēc kā tiks vērtēts rezultāts un pēc kā tiks noteikts uzvarētājs?
Regularitātes tautas rallijā nebūs nemaz, neviena grama. Tautas rallijs norisināsies pēc leģendas principa. Leģenda ir grāmata, kas tevi vada un rāda kur tev ir jābrauc. Rezultāts tiks noteikts, pēc ātrumposmos uzrādītā rezultāta. Tātad ātrumposms - slēgtais posms - būs jāveic no punkta A līdz B, no starta līdz finišam. Tas, kurš visātrāk viņu veiks, būs pirmajā vietā, nākošais otrajā u.t.t. Ļoti vienkārši. Tā kā īsts rallijs, tikai ar ielas mašīnām, samazinātā versijā. Tāpat kā rallijā starp ātrumposmiem būs laika kontroles, slēptās laika kontroles un startā būs jāiebrauc savā minūtē. Par neievērošanu būs sodi, bet tas viss nolikumā būs atrunāts un izlasāms mājaslapā.
Ar kādu pasākuma laiku dalībniekam jārēķinās?
Pasākums notiek vienu dienu. Lai izbrauktu distanci, tos 150 km, paies kādas stundas trīs. Bet jārezervē ir visa diena, jo vajadzēs ierasties, piereģistrēties, iziet tehnisko komisiju, jautājumi, atbildes, sapulce, starts, visa maršruta izbraukšana, finišs. Gribēsies vēl iespaidos dalīties, papļāpāt ar pārējiem dalībniekiem.
Foto: Aigars Tīdmanis/Go4speed
Pirmais posms ir Ķeguma apkārtnē, pa kādu segumu un kāda veida noslēgtiem ceļiem?
Tiek izmantoti tikai grants seguma koplietošanas ceļi. Ceļi ir ļoti labā stāvoklī. Tad, kad braucām viņus rakstīt, tad gānījāmies, ka grants ceļi ir labāki nekā asfalts, pa kurieni uz turieni nokļuvām. Ielas mašīnām nevajadzētu būt problēmām, ceļi tiks pirms tam greiderēti, tāpat arī pēc sacensībām.
Turpmākajos posmos kādi segumi plānoti?
Rallijs ir grants pasākums Latvijā. Mēs gribam, lai mūsu pasākums notiek uz grants. Asfalts mums varētu parādīties kaut kādā speciālā nosacījumā, piemēram, kādā pilsētas ātrumposmā Rīgas centrā, pa Vecrīgu. Tāpat vien uz asfalta nelīdīsim, jo asfalts tomēr plēš riepas, īpaši kaut kādās teritorijās esošais vecais asfalts. Uz grants nodilums riepām ir tikpat, kā aizbraukt uz laukiem pēc kartupeļiem.
Vai ir iespējams pateikt, kuros reģionos plānoti turpmākie posmi?
To vēl pāragri ir spriest, tomēr pirmajā sezonā uzstādījums ir 100 km ap Rīgu, jo Rīga ir Latvijas centrs. Mēs gribam, lai pie mums brauc cilvēki no visas Latvijas, uz centru visiem visvienkāršāk ir atbraukt.
Ar cik lielu dalībnieku skaitu rēķinies pirmajā posmā?
Pirmajā posmā mēs gribam 100 ekipāžas ieraudzīt uz starta.
Foto: Aigars Tīdmanis/Go4speed
Vai varēs startēt autosportisti ar LAF licencēm?
Varēs startēt, nebūs nekādu ierobežojumu.
Ir izveidojušies divi līdzīgi pasākumi - Minirallijs un Tautas rallijs. Kāpēc tā?
Tāpēc, ka ir brīva niša, kurā darboties. Ir atsevišķs skatījums dažādiem rīkotājiem uz to, kādam šim pasākumam būtu jābūt. Dalībniekiem būs iespēja piedalīties gan vienā, gan otrā un pieņemt lēmumu, kurš viņiem būs interesantāks. Viņi arī būs tie, kas varēs runāt par atšķirībām un teikt, kas viņiem patika vienā, vai otrā.
No sportiskās puses kāda būs atšķirība abiem pasākumiem?
Pa īstam jau mēs par to varēsim runāt tikai tad, kad abiem pasākumiem būs noticis pirmais posms. Es varu pateikt, ka mūsu pirmais posms notiks reālos rallija apstākļos, uz grants ceļiem, kas manā skatījumā būs ļoti interesanti. Cik man zināms, otrs pasākums notiks tikai un vienīgi uz asfalta seguma, kādam arī tas noteikti būs interesanti. Salīdzināt varēs pēc tam.
Eduards Kalve. Foto: Rihards Baumanis/Go4speed
Kādas ir Tautas rallija devīze, misija vai moto?
Misija ir ļoti vienkārša - popularizēt autosportu. Mums trūkst gan rallijsprintā, gan rallijā braucēji un ja mēs neaudzēsim jaunu publiku un neaicināsim pamēģināt, tad nekas nenotiks. Tas, ka rīkosim Tautas ralliju nenozīmē, ka nākamgad rallijsprintā vai rallijā būs 10 jaunas ekipāžas, bet mēs vismaz palīdzēsim popularizēt sporta veidu kā tādu un varbūt rīkotājiem būs vairāk skatītāju.
Kāds ir mērķis šim gadam un kāds tālākajai nākotnei?
Šogad mērķis ir sarīkot četrus posms, pirmais posms 26. maijā. Intervāls ir divi mēneši starp posmiem, lai var mierīgi sagatavoties, naudiņu atlikt pasākumam. Nākošgad posmu skaits varētu pieaugt līdz sešiem, bet arī ne vairāk ar domu, ka paliek ik pa diviem mēnešiem. Lai tas nekļūtu par ļoti nopietnu hobiju, kas atņemtu daudz naudas. Galvenais mērķis jau ir padarīt interesantākus tos ātrumposmus.
Ko vēl vari piebilst?
Visiem, kam ir interese, vajag pieteikties, vajag braukt gan vienā, gan otrā, salīdzināt. Gribam aicināt, ka jebkurš var piedalīties, arī no malas, lai nāk pamēģināt. Mēs gribam arī dāmas piesaistīt, lai nāk un brauc. Mūsu pasākumā sievietēm būs speciāls piedāvājums, ar samazinātu cenu un laipni gaidīsim dāmas pie mums.